2012. október 1., hétfő
A kocka el van vetve
Készségfejlesztő játék, dobókocka, puzzle, matematikai feladvány és bútordarab egyben. A Cocodiceról, Red Dot-díjas játékukról Nagy Richárdot, a Co&Co Stúdió egyik tagját kérdeztük.
Martinkó József
- A kockával kapcsolatban a legnagyobb elismerés, hogy megkaptátok érte a Red Dot Díjat. Mit kell erről tudnunk, mi ez a díj?
- Mi ezt röviden úgy aposztrofáltuk, hogy ez a dizájnerek Oscar-díja. A tervezőszakmában ez a legnagyobb elismerés, amit termék, vagy tervező kaphat. Hatalmas márkákkal (Apple, Grohe, BMW, Siemens) és tervező nevekkel mérték össze a mi munkánkat, az ázsiai, európai és amerikai tagokból álló nemzetközi zsűri pedig végül minket hirdetett ki győztesként a kategóriánkban. Évente hatvan - hetvenezer pályázat érkezik be az összes kategóriát figyelembe véve, amelyekből két – háromezer kap Red Dot minősítést. Ezzel tulajdonképpen azt jelentik ki, hogy ezek a minősített termékek a top dizájn kategóriát képviselik a világ piacain. Végül a győztesek egy hatalmas katalógusba kerülnek bele.
- Mi a Cocodice készségfejlesztő játék alapötlete?
- Ez egy saját, házon belülről jövő ötlet volt. Egy partnerünkkel azon dolgoztunk, hogy pénzügyi szemlélet szempontjából hat csoportra osszunk embereket. Azt gondoltuk végig, hogy a hat dolog összefüggését hogyan tudjuk egy tárgy szintjén megjeleníteni. Ebből következett a dobókocka ötlete. Viszont a klasszikus, hatlapú dobókockánál nem tetszettek a pöttyök. Elkezdtünk gondolkodni, hogy ezt át tudjuk-e alakítani. A hagyományos kockán az ellentétpárok (1 és 6, 2 és 5, 3 és 4) összege mindig 7. Nálunk a kocka éleire és sarkaira kerültek a bemetszések. Ha élen van a bemetszés, akkor az él mindkét oldalának értékéhez hozzáad egyet, ha sarkon van, akkor pedig mindhárom lapéhoz. Ki kellett találni ennek a matematikáját, algoritmusát. Külön dimenziót jelent a játék során a szimmetria, aszimmetria működése. Így alakult ki a kétkockás, fekete-fehér rendszer. A végeredmény kialakítása során a kockák mintájára nagyobb bútorokat, puffokat is készítettünk, ezáltal a kockákból egyfajta korai fejlesztő játékot sikerült megalkotni kicsi gyerekek számára. Hároméves kortól a gyerekek akár rá is ülhetnek ezekre, miközben az összefüggéseket keresik. A bemetszések megértése, a szimmetriák keresése már óvodás korban elkezdődhet, ezzel a diszlexia, diszgráfia korai felismerésére is lehetőség nyílik. A játék története tehát így kezdődött. A következő lépés a mágneses kockák megalkotása volt, ezeknél a hozzájuk tartozó kis kártyákon kihúzható szabályok mentén kell megoldani feladatokat. Ezt 8-9 éves kortól ajánljuk. Van olyan játékunk is, ahol a négy kockából egy szimbólumot kell kirakni, majd a következő fázisban kombinatorikai feladatok is következhetnek. A legmagasabb szinten már nyolc kis kockából kell öszszerakni úgy a kockát, hogy a belső összefüggési szabályoknak, a térbeliségnek is megfeleljen. Az egész játékcsaládnak az alapja tehát a kocka, de erre épülve számtalan különböző játékot kitaláltunk, mint például a „térbeli dominó”, ahol a térben épített kockáknál kell stimmelnie a bemetszéseknek. De megalkottunk már szorzásokra, illetve prímszámokra épülő játékszabályokat is.
- Milyen fejlesztési irányok léteznek még?
- Felkértük Kuti Mátyás ötszörös Rubik-kocka világbajnokot egy közös „ötletelésre”. Ő például a mágneses kockák forgatásával, a több szintű tengelyforgatással történő összerakásokat, konstrukciókat térképezte fel. Az alapötlet tehát annyira sok lehetőséget nyitott meg - ráadásul a mágneses kapcsolat még tovább gazdagította ezeket -, hogy végül a logikai játékok alapjaiig jutottunk vissza.
- Mire utal a név?
- A Cocodice neve a corner - contact – dice, vagyis a sarokkapcsolat koncepciójából, logikájából következik.
- Milyen hosszú idő volt a fejlesztés az ötlettől a kész termékig?
- Már harmadik éve dolgozunk rajta. Voltak olyan fázisok, amikor magát a játékot fejlesztettük, emellett próbálkoztunk színes verziókkal is. Jelenleg a játékpiacot vizsgáljuk, próbáljuk megérteni, megismerni, idén két nagy játékvásáron is részt vettünk.
- Mi volt ott a tapasztalat? Például mennyi idő alatt érti meg a játékot az, aki először látja?
- Nagyon érdekes reakciókat tapasztaltunk. Volt például egy két – három éves kislány, akinek azt próbáltuk magyarázni, hogy hogyan illeszkednek a bemetszések, de nem tudtuk végigmondani a mondatot, mert a kislány azonnal válaszolt, hogy ez itt még nem passzol ezért, meg azért… A gyerekek nagyon gyorsan megértik. Két matematikus is odajött a standhoz, őket az összegkártyás játékkal sikerült lekötni. Utána egy bonyolultabb feladványkártyával próbálkoztak, ami szintén fejtörést okozott még nekik is. Úgy vettük észre, hogy kicsik és profik egyaránt ráéreztek a fejtörőkre, sikerült felkelteni sokak érdeklődését. Számunkra nagyon fontos és örömmel teli, hogy ennyire széles skálán működik a játék.
- Mi a jövő? Milyen a pozitív forgatókönyv?
- A két játékvásár után jelenleg partnereket keresünk, illetve a szabadalmi jogok védelmével foglalkozunk. Disztribútorokkal is tárgyalunk, mert azt szeretnénk, hogy minél előbb játékboltokba kerüljön a termék.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése